PRESS och KONTAKT

Klimatklubben

Fotograf: Emily Dahl
Från vänster: Maria Soxbo, Emma Sundh, Johanna Nilsson

PRESSMEDDELANDE

INFLUENCERS GÅR IHOP FÖR KLIMATET

För några veckor sedan släppte FN:s klimatpanel en ny rapport där de varnade för kraftigt ökade klimatförändringar – om vi inte agerar nu. I samma veva lanserades Klimatklubben.se av tre influencers som har hållbarhet som sin hjärtefråga.
– Vi influencers når flera tusen människor varje dag. Det vill vi utnyttja. Vi har ett brett kontaktnät och sitter i en position att göra stor skillnad, säger Emma Sundh, journalist, influencer och en av initiativtagarna till Klimatklubben.
– Vårt mål är att ge människor en chans att påverka genom oss. Både i det lilla – genom att guida varandra till bättre val – och det stora, genom att vi kan starta upprop eller utöva konsumentmakt tillsammans, säger Maria Soxbo, journalist och influencer.

Enligt FN måste varje individ sänka sina utsläpp till 1-2 ton i framtiden. Medelsvensken släpper idag ut 11 ton koldioxid per år och lever som om det fanns 4,2 jordklot. Det gör det inte. Vi har bara en planet och vi håller på att förstöra den.

– Vi har vant oss vid en bekväm – och ohållbar – livsstil, och den känns svår att ge upp. Vi vill med Klimatklubben påpeka allvaret med klimatkrisen, men också ladda klimatkampen med positiva förtecken. Det finns så många bra idéer och alternativ därute! Men framför allt måste vi inse att vi behöver göra allt i vår makt de närmaste åren – medan tid finns. Vad som händer sedan får vi se, men för att få veta vad framtiden har att erbjuda måste vi se till att det blir någon framtid först, säger Maria Soxbo.

På ett dygn brakade Klimatklubbens följarantalet loss i rekordfart. Över 1000 personer från Sveriges alla hörn började följa initiativet på Instagram och snart sjudubblades antalet.

– Läget är kritiskt och människor vill engagera sig, göra något. Då är det skönt att kanalisera all klimatångest till engagemang och gemenskap. Det är annars lätt att känna sig liten och ensam i den här frågan, säger Johanna Nilsson.

Med en hastigt växande följarskara, ett enormt engagemang och viljan från följarna att göra mer öppnades ytterligare en kanal upp – ett diskussionsforum på Facebook. Här diskuteras allt från smarrig klimatsmart mat, resor och elbilar till hållbart pensionssparande.

– Klimatklubben drivs helt idéellt, men jag kan inte tänka mig något bättre att lägga min tid på. Det handlar om att kunna se nästa generation i ögonen och stolt kunna säga att vi gjorde något när vi hade chansen. Vi kan inte fortsätta peka åt andra länder eller personer, vi måste peka på oss själva först och göra våra avtryck så gröna som möjligt, säger Emma Sundh.

Kontakt: hej@klimatklubben.se
För högupplösta bilder: PRESSBILDER

(Maila gärna oss om du laddar ner bilder/skriver om Klimatklubben - så att vi kan lyfta i våra kanaler!)