Stephan Ray, SJ, varför kan vi inte ta tåget till kontinenten?

Ta klimatsmarta tåget till kontinenten  – när blir det enklare? Vi ställde fyra frågor till Stephan Ray, presskommunikatör på SJ.

 

Det här med utlandsresor och tåg – vad är utmaningarna?
– Intresset att ta tåget till kontinenten har ökat rejält jämfört med tidigare. Och själv tågluffade jag som yngre – klev på ett nattåg i Stockholm och vaknade upp i Hamburg. 
Numera är det inte lika enkelt att ta sig kors och tvärs över landsgränserna med ett och samma tåg. Varje land har sina egna säkerhetssystem, signalsystem och exempelvis krav på att lokförarna är certifierade och talar språket i alla länder de kör i. Och vissa länder, exempel Danmark, har ett annat elsystem. Just nu bygger vi om alla våra X2000-tåg så att de kan köra i Danmark, vilket kommer ge en större flexibilitet. Ett fåtal X 2000har kunnat köra till Köpenhamn tidigare, men inte alla. Så kortsiktigt försöker vi underlätta för svenskarna att ta sig till Köpenhamn, för väl där ökar valmöjligheterna att ta sig vidare. Bland annat försöker vi se om nästa års tidtabell kan anpassas att det finns bra anslutningar i Köpenhamn när våra tåg ankommer. Vårt uppdrag från vår ägare, staten, är att driva persontrafik i Sverige, så där ligger vårt fokus. Men vi vill ju köra så mycket tåg som det bara går. Vi hoppas på höghastighetståg så fort som möjligt, och att ett och samma kan åka från Stockholm till Hamburg. Det skulle ta ungefär 5 timmar. Malmö-Hamburg kan ta ca 2,5 timmar. Det är inte så långt borta. En tunnel mellan Danmark och Tyskland har precis blivit godkänd, och det skulle förkorta restiden till kontinenten radikalt. Om de börjar bygga nu bör den vara klar runt 2028-2029. 
Vem bestämmer vad ni har för uppdrag?
– Det gör vår ägare, staten. Så SJs uppdrag är i grunden en politisk fråga. Men i januariöverenskommelsen finns stort fokus på järnvägen.Regeringen vill att Trafikverket upphandlar nattågstrafik till kontinenten, för det krävs nya vagnar för nattåg. Våra nattågsvagnar är för breda för att köra i Europa och används för fullt redan. Men SJ är givetvis intresserade av ett sådant upphandlat uppdrag.
Finns det planer på att köpa in nattåg som kan glida ner i Europa?
– Vi har inga planer att köpa in den typen nattåg, utan beställer nya snabbtåg för cirka 5-6 miljarder. Vårt fokus och investeringar sker ju utifrån vårt uppdrag  som i dag primärt handlar om tågtrafik i Sverige.
Nattåget är ju en dyr produkt eftersom de inte har lika många platser som ett vanligt tåg och bara hinner köra ett halvt omlopp, till skillnad från höghastighetståg som hinner fram och tillbaka ett par gånger. Nattågen är i behov av subventioner för regelbunden trafik utanför högsäsong. Vi kör gärna nattåg, men allt handlar ju om vilket uppdrag vi får. 
Men det är klart att vi måste möta det ökade intresset, och just nu är det fler som vill resa än det finns vagnar och spår i Sverige.

På 80-talet fanns ett direkttåg mellan Stockholm och Paris, varför finns det inte nu?
– Förr var det vanligt att ta tåget lite varsom helst i Europa. Flyget kostade väldigt, väldigt, väldigt mycket mer än tåget, och järnvägen var ett statligt monopol som oftast innebar att resenärerna inte betalade den kommersiella kostnaden, en typ av subvention. Men efterfrågan på utlandsresor med tåg försvann i princip när lågprisflyget dök upp. Man ska dock komma ihåg att det var utländska tåg kördes från Sverige, inte SJs.Vi vill göra vad vi kan för att underlätta för utlandsresor, men just nu är det krångligt med olika signalsystem och regler kring certifierade lokförare som ska kunna språket i de land de kör igenom, vilket kräver stora investeringar om vi pratar direkttåg med dagens förutsättningar. 
Men inom EU jobbar man på en harmonisering av tågtrafiken, att det ska bli samma lika system kring biljetter och trafik – i hela EU. Men det finns en hel del frågor som vi behöver lösa. Ska exempelvis SJ hållas ansvariga om det blir störningar i ett annat land? Det finns också större projekt på europeisk nivå, med en biljettplattform som alla kan utgå ifrån. Förhoppningen är att den plattformen ska vara igång inom ett eller ett par år. Vi måste få ihop allt detta men för att kortsiktigt underlätta för resenärerna så hoppas vi kunna erbjuda digital lösning för utlandsförsäljning innan sommaren. Samtidigt jobbar vi vidare med att göra det ännu enklare att boka tågresan i Sverige. Vi har kommit långt. SJ fick utmärkelsen Sveriges bästa sajt förra året och rankas som Europas mest digitala resebolag. Så nu satsar vi vidare på att uppgradera X2000-tågen som kommer bli Europas modernaste och smartaste tåg, med ny bistro, nya stolar och ny teknik. Premiär i september!


Drömscenario?
– Att vi  får till en så snabb byggnation av höghastighetståg som möjligt, att fehmarn bält-tunneln byggs, och att vi kan köra snabbtåg ner till Hamburg. Hoppa på tåget i Stockholm på förmiddagen och äta lunch i Hamburg. Då kommer vi en bra bit ner i Europa – snabbt.

Klimatklubben .se