Elsa Billgren & Sofia Wood, har influencers ett ansvar i klimatfrågan?

Hej @elsabillgren och @sofia_wood som pratat om influencers ansvar i podden @billgrenwood - vad landade ni i för svar på den frågan?

– Det är självklart upp till var och en, men med makt kommer ju ansvar och fastän ingen människa är perfekt kan man ju förvänta sig en viss typ av nyfikenhet till att sprida goda råd när man har en stor följarskara. Samt att delge sina tankar och funderingar i frågan. De företagssamarbeten man har är ju ypperliga tillfällen att sätta press och göra skillnad. 

Vad har företag för ansvar när de gör samarbeten med influencers, och vad händer om våra kanaler fylls med samarbeten som inte är hållbara?
– Detta är en viktig fråga och vi tycker absolut att företagen har ett stort ansvar att tänka på klimatet. För företagen är klimatfrågan viktig till att kunna fortsätta sitt arbete, och att nå ut sitt klimattänk via influencers är ett bra sätt att göra bra reklam. 

Hur kan man som följare lyfta frågan om man tycker något i ens favoritinfluencers kanaler skaver? 
– Öppna gärna upp för dialog och debatt! Ingen gillar att bli klappad på huvudet eller nedtryckt, men utgå från att folk vill väl och att vi har samma gemensamma mål!

Vi pratar mycket om att företag måste ta ansvar, men kring influencers är det mer delade åsikter eftersom många tycker att influencers ju är individer också. Hur ska man se på skillnaden mellan företag och influencers som trots allt lever på sina kanaler?
– Influencers är ju en ensam individ och ett företag är ju oftast flera personer med olika tjänster, däribland oftast csr-avdelning med utbildade personer som jobbar dedikerat med frågor som detta. Det är ju en relevant skillnad här. Med det sagt finns det en kraft i samtalet i ett kommentarsfält och därför kan vi tillsammans göra skillnad trots att en influencer är ensam. 

Hur kan en influencer som byggt upp sin framgång på ett ohållbart sätt (tex genom flygresor, överdriven shopping osv) ställa om och bli ett hållbart företag utan att riskera att tappa sina följare eller sin inkomst?
– Först måste influencern vilja detta. Men dit vi är på väg kommer det bli naturligt att vi inte inspireras den livsstilen utan hellre vill läsa om hållbara alternativ, tåg och modernt tänk. 

Vad är era tankar kring det här med att tjäna pengar vs att göra klimatsmarta saker?
– Det ena behöver inte utesluta det andra. Som influencer har man makt att påverka företagen man jobbar med och ofta har man även möjlighet att blanda upp sina samarbeten för att ge utrymme till båda alternativen.

Ni pratade i podden om att det är dålig PR för Elsa som influencer att göra ett samarbete som inte är hållbart. Kan ni inte utveckla det resonemanget lite?
– Vissa företag är uppenbart motstridiga till hållbart tänk i den initiala dialogen. Då är det uteslutet att påbörja ett samarbete då varken elsa eller följarna skulle uppskatta det. Med det sagt finns det stora företag som vill bli bättre och lyssnar på influencers och deras följare och därmed rör sig åt rätt håll. 

Ni pratade också en del om att det måste få göra lite ont, det här med klimatfrågan. På vilket sätt ska det göra ont, och varför är det bra att det svider lite?
– Det är bekvämlighetsfrågan. Vi söker minsta motstånd och förändring gör ont. Det är enklare och billigare att vara klimatosmart, men vi rör oss mot motsatsen. 

Vad har ni fått för reaktioner på poddavsnittet?
– Otroligt positiva! Vi är så glada för det. Peppiga och nyfikna reaktioner. Vi känner en stor gemenskap med lyssnarna och många känner igen sig i att inte vara perfekt men vilja bli bättre. 

Klimatklubben .se